• Mine 8 beste tips til en bedre hverdag

    Posted on januar 1, 2015 by in Autopilot, Fokus, Meditasjon, Mindfulness, Nyttår, Selvledelse

     

    new-years-eve-419862_1920

    Da har vi feiret det nye året og lagt bak oss det gamle. Kanskje kjenner du på en lyst til å gjøre noen forandringer? Ta litt tak og gjør noen små grep for å gjøre livet ditt bedre enn det allerede er? Jeg er opptatt av at det ikke må være snakk om så store ting. Som å slutte å røyke, gå ned 20 kg osv. Da blir det fort så altfor mye, og så blir det ingenting av noenting til slutt. Det som har vist seg, er at de små tingene du klarer å gjøre hver dag, uten at det blir for mye ork, er de som vil ha effekt over tid.

    Mange bekker små – gjør en stor å!

    Så – her er mine 8 beste tips til en bedre hverdag:

    1. Sett av 2 minutter hver morgen når du står på badet. Strekk på kroppen din. Kjenn at du er inni kroppen og kjenn hvor klok den er, den vet nøyaktig hva den skal gjøre for å bevege deg på en trygg måte.

    Strekk1_idasofieaugdal.no strekk2_idasofieaugdal.no

     

    2. Når du fikser deg på badet – vær nærværende – kjenn vannet mot kroppen eller hendene. Lukt på såpa. Vær der du er – og ikke i syvsprang på vei til toget eller bussen….

    3. Se dagen din for deg i hodet. Finn noe du ser frem til. Noe som er viktig for deg, som du skal gjøre idag. Gjerne en liten ting. Som å ta en tur ut i lunsjen og trekke frisk luft.

    meditasjon1_idasofieaugdal.no

    4. Finn en tid i løpet av dagen, som du kan bruke til å sitte stille. Helst 10-15 minutter. Da skal du bare være med deg selv. Kanskje har du en meditasjon du kan lytte til – eller så kan du bare sitte og følge pustens vei inn og ut av kroppen din.

    meditasjon2_idasofieaugdal.no

    5. Les noe du syns er inspirerende i løpet av dagen. Enten det er noen sider i en roman du holder på med eller noen spennende artikler fra et tidsskrift du liker. Rundt 5-10 minutter er nok.

    Inspirerendelesing_idasofieaugdal.no

    6. På slutten av dagen. Skriv ned det du er glad for fra dagen som har vært. Hva har vært meningsfylt og berikende for deg idag? Minst 3 punkter.

    takknemlighet_idasofieaugdal.no

    7. På badet før du legger deg. Strekk kroppen din. Se gjerne på den i speilet. Se hvor fin og fantastisk den er. Vær med kroppen din. Puss tenner med nærvær. Kjenn at du pusser hver eneste tann, med ro og omsorg.

    strekk3_idasofieaugdal.noStrekk 4_idasofieaugdal.no

    8. Når du har lagt deg. Kjenn hvordan du faller til ro. Send en takknemlig tanke for alt du har å glede deg over. Se frem til nattens hvile og forestill deg hvordan du vil våkne uthvilt neste morgen.

     

    Gjør du disse tingene hver dag, dvs innarbeider dem som en vane, vil det få stor betydning for livet ditt.

    Har du noen gode tips å dele med meg?

    Jeg ønsker deg et godt og givende nytt år 2015!

    cubes-529831_1280

     

Comments are closed.